|
9 registered (Erix, MoonFlowertje, Suraly, rottilover, Marije22, Enigma, Serenity, Marjanne, Cialara),
34
Guests and
25
Spiders online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#112002 - 26-02-2011 09:47
Leren mediteren.....
|
Regelmatige bezoeker
|
Hoi allemaal.... Weten jullie misschien een site (of iets dergerlijks) waar ik kan leren mediteren.... Of misschien een andere manier hoe ik het leren kan... ik heb t al zo vaak geprobeerd.... maar, of ik val in slaap..  ...of ik kom er na 5 minuten achter dat ik met hele andere dingen bezig ben (aan van alles en nog wat aant denken)..... t lukt gewoon niet.... ik zit hier een beetje tussen de "profs" in heb ik t gevoel.... dus misschien dat iemand me een tip kan geven...  lijkt me fijn om even tot mezelf te kunnen komen op die manier..... op vakantie kon ik uren (in mn eentje) aan de zee zitten.... met mn hele hoofd leeg.. Dat kan ik dus wel.. maar aangezien alleen de Maas door Limburg loopt, gaat m dat niet worden.... Grtz Esther
|
|
|
Registered: 09-07-2010
| Posts: 147
| Loc: Limburg
|
|
|
#112005 - 26-02-2011 10:01
Re: Leren mediteren.....
[Re: Esther]
|
Frequente bezoeker
|
Misschien kan je het beste eerst wat lessen volgen, zodat je kan leren hoe je daarmee om kunt gaan, zodat je het daarna thuis zelf ook kunt?
|
|
|
Registered: 10-01-2010
| Posts: 475
|
|
|
#112007 - 26-02-2011 10:30
[Re: L'arbe de vie]
|
Frequente bezoeker
|
er ontstaan steeds meer mediteergroepjes, mss is er ook een bij jou in de buurt of mss samen beginnen met een buur en/of vriendin?
|
Registered: 23-12-2010
| Posts: 398
|
|
|
#112008 - 26-02-2011 10:33
[Re: PureLove]
|
Regelmatige bezoeker
|
Ja... dat kan ik wel eens opzoeken.. (wist niet dat dat bestond...).
Ik ga eens googlen...
thnx!
|
|
|
Registered: 09-07-2010
| Posts: 147
| Loc: Limburg
|
|
|
#117351 - 10-05-2011 09:49
|
Merudiaan en medemens
|
Waneer je relax een interessant boek of artikel leest met meditatie muziek, of gewone relax muziek naar eigen smaak, ben je dan ook aan het mediteren, vroeg ik mezelf af?Want waneer ik die dagelijkse meditatie en denkstof aanmaak luister ik naar de meditatie clip en daarna ga ik opzoek naar een passend artikel (de rede waarom ik een artikel uitkies kan ik ook eigenlijk wel vermelden, vanuit mijn oogpunt gezien…) anyway ik ga dan helemaal op in het stuk en de muziek en denk dat het één het andere effect aanwoekert waardoor ik een heel breed zicht krijg alleen dat onder woorden brengen is wat moeilijker. ^^ Het gevoel wat ik dan erbij krijg kan ik vertalen met een plaatje  sorry woorden ontbreken bij mij soms.
|
Registered: 09-09-2010
| Posts: 3603
|
|
|
#130637 - 06-02-2012 20:30
|
Frequente bezoeker
|
Ik ga graag nog even in op dit oude topic. De laatste tijd ben ik dagelijks aan het oefenen met mediteren, maar ik weet eigenlijk niet of ik wel echt aan het mediteren ben  ik word altijd wel heeeel rustig, en het lukt me aardig om mijn gedachten echt stil te krijgen. Maar is het normaal dat je soms even \'wegvalt\' tijdens de meditatie of val ik dan gewoon bijna in slaap? Het voelt in gedachten alsof ik val, duurt maar even. Als ik mijn ogen dan snel weer open doe, ben ik heel kalm maar niet moe.. Hoe hoort het? of wat is normaal om te ervaren bij meditatie? Groetjes, Marije
|
Registered: 08-01-2012
| Posts: 444
|
|
|
#130639 - 06-02-2012 20:37
|
Lid
|
Ligt er een beetje aan, als je "wegvalt" ben je iets te ontspannen. Ik probeer voor mezelf altijd met iets bezig te zijn tijdens meditatie, (sieraden maken, messen slijpen) iets repeterends wat ik zo onder de knie heb dat het geen denken meer nodig heeft. Wat je ook kan proberen, (iets wat we bij Pencak gebruiken) is het "overdreven" sturen van je energie met je handen, en het aanpassen van je ademhaling, als je je op die dingen focust zal je merken dat je heel diep in meditatie kan komen.
|
Registered: 05-02-2012
| Posts: 51
|
|
|
#130641 - 06-02-2012 20:44
|
Frequente bezoeker
|
Dus eigenlijk zeg je dat als je compleet stil bent in je hoofd, bijv door een hobby te beoefenen, je al in meditatie bent? Ademhalingsoefeningen zijn trouwens wel een goeie... Meestal adem ik diep in met mijn buik (niet middenrif), maar je kan natuurlijk ook erg concentreren op de ademhaling. Vroeger deed ik dat trouwens wel altijd als ik niet kon slapen.. dus blijkbaar is dat ook slaapverwekkend bij mij Maar hoe weet je dat je in meditatie bent? Een ander bewustzijn? Een diepe kalmte? Een nieuwe wereld waar je in belandt?
|
|
|
|
#130645 - 06-02-2012 20:50
|
Lid
|
Vanwege mijn controle over alles wat er zich in mijn hoofd kan afspelen (hoogbegaafd, fotografisch geheugen) kan ik mijn hoofd nagenoeg op comando leegmaken. Ik merk dat ik in meditatie kom als alles scherper word, als de ruis wegvalt en alle kleine prikkels sterker doorkomen. Met concentratie op je ademhaling bedoel ik het echt is de sterkste zin van het woord. Dus focus je op alles dat met je ademhaling te maken heeft, voel de lucht via je neus je lichaam binnen gaan, voel hoe je buikspieren uitdijen. voel de lucht via je mond naar buiten gaan, voel de koelte op je tong, voel je buikspieren slinken. Als je dat zover door oefend dat je zelfs je hartslag door heel je lichaam kan voelen dan ben je heel ver op de goede weg 
|
|
|
|
#130647 - 06-02-2012 20:54
|
Frequente bezoeker
|
Dankjewel, hier heb ik wat aan! Nu besef ik pas hoe lui ik ben geweest, haha
|
|
|
|
#130650 - 06-02-2012 20:58
|
Lid
|
Niet lui, je hebt de wil om te leren en te groeien. Het is alleen heel moeilijk om iemand iets echt goed te leren, zeker omdat er zoveel manieren zijn om iets te doen. Over mijn techniek heb ik op dit moment 7 jaar gedaan, en nu pas begin ik echt te begrijpen wat mijn lichaam en ziel doen als ik heel diep ga. Het enige waar ik nu tegenaan loop is dat mijn lichaam enorme stuiptrekkingen vertoont zodra ik echt diep ga
|
|
|
|
#130652 - 06-02-2012 21:10
|
Frequente bezoeker
|
Wow.. klinkt wel indrukwekkend zeg, met stuiptrekkingen  .. En 7 jaar! .. je zou er les in moeten geven!  Ik ben in ieder geval begonnen  dat is al wat. Ik heb wel 2x gehad dat ik vanzelf zachtjes met mijn hoofd begon te knikken. Ik had niet het idee dat ik dat onder controle had.. Het is me wel ietsje duidelijker nu  ik focus me liever op bijv het ademhalingsproces dan dat ik een reeks dingen moet inbeelden, want dat kan ik niet goed onthouden..  en om nou alle stappen die je in je hoofd moet doorlopen op papier te zetten en die voor je neer te leggen zodat je af en toe even kan spieken.. volgens mij is dat niet echt de bedoeling haha
|
|
|
|
#130653 - 06-02-2012 21:13
|
Lid
|
Klopt, daarmee zat ik dus ook altijd, aangezien ik de hele dag bezig ben mijn fotografisch geheugen te onderdrukken is het voor mij moeilijk om me te focusen op een tekst. Dus ben ik het maar gaan doen met natuurlijke dingen, zoals mijn ademhaling of mijn hartslag. Ik geloof niet in echt les geven, in mijn ogen zitten er dan teveel mensen bij die het maar half willen leren. En met mijn Pencak mentaliteit zou dat dan snel afgelopen zijn voor hun. 
|
|
|
|
#130654 - 06-02-2012 21:23
|
Frequente bezoeker
|
Wat is Pencak? Of is dat nu een domme vraag  Ja lesgeven heb je wel heel veel geduld voor nodig.. maar als je op meditatie cursus gaat, ben je toch wel gemotiveerd om te leren lijkt me. Ik vind dat je het wel goed uitlegt in ieder geval. Fijn dat je zo goed hebt leren omgaan met je fotografisch geheugen  lijkt mij ook een hele opgave.. daarom denk ik dat jouw tips erg nuttig/doeltreffend kunnen zijn! Morgen ga ik ermee oefenen! Bedankt 
|
|
|
|
#130655 - 06-02-2012 21:26
|
Lid
|
Pencak Silat Pecutam Cobra, zoek maar op  Het is niet zozeer het geduld waar ik problemen mee heb, kan uren besteden om iemand iets te leren, waar ik wel een probleem mee heb is mensen die iets doen zonder volledige overtuiging, die dingen laten vallen alleen omdat het moeilijk is 
|
|
|
|
|