Merudi Menu
Cosmic Rays
Laatste reacties
6 juni 2012: The Planets are lining up
by MoonFlowertje
Dagtekst
by MoonFlowertje
12:05
wie kan het aan mij vertellen?
by Gesina
10:01
Kaartlegging mbt de liefde
by Pablo
23:45
Van harte gefeliciteerd jarige!
by MoonFlowertje
21:59
Shout Box

Fotolezingen
Fotolezen
FOTO VAN MIJ
Share your light
Facebook Activity Feed
Today's Birthdays
No Birthdays
Who's Online
9 registered (Erix, MoonFlowertje, Suraly, rottilover, Marije22, Enigma, Serenity, Marjanne, Cialara), 34 Guests and 25 Spiders online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
(Views)Popular Topics
Het grote 'hoe voelen wij ons vandaag' topic 6505711
Mini raadsels 1018502
Dagtekst 987127
Spirituele woordenrijger 689732
Karin - Engelenkaarten van Angela McGerr online 322225
Van harte gefeliciteerd jarige! 300689
Naar welk muziek luister jij nu naar ? 262043
Edelstenen orakel door Jorine 148198
De spirituele groei van mijn zoon S. 135963
Lichamelijke klachten na stressvolle gebeurtenis 124289
Page 3 of 3 < 1 2 3
Topic Options
Rate This Topic
Hop to:
#121683 - 17-07-2011 14:22 Re: Chronische hyperventilatie [Re: MoonFlowertje]
Precious
Unregistered
Origineel bericht van: MoonFlowertje
misschien heeft het te maken met de fase van je slaap, bijvoorbeeld de rem slaap ?

Ja dat denk ik inderdaad ook.

@kitty: dankje wel! Wie weet inderdaad. fijn dat het nu duidelijk is bij je partner. Erg vervelend inderdaad je adem inhouden.

|
#122583 - 11-08-2011 20:14 Re: Chronische hyperventilatie [Re: MoonFlowertje]
vrijevlinder Offline
Net lid
Ik heb ook ervaring met hyperventilatie. Begin dit jaar - ik heb in een burnout gezeten - nadat ik 10 weken herstellingsoord had gedaan, waar ik voornamelijk emotioneel aan het werk was, begon mijn lijf zich nog even te melden. Nou, dat heb ik geweten, benauwdheid, die hoorde bij mijn hooikoorts/allergieklachten werden erger, en daarbij ook nog eens hyperventileren, afschuwelijk! Ik kon niet meer normaal de trap op: was echt kompleet buiten adem als ik boven was, niet normaal! Fietsen lukte ook niet meer! Soms lag ik als een stoomlocomotief in bed, als ik wilde slapen... kon mijn adem niet meer normaal krijgen! Gelukkig was ik niet bang om te gaan slapen, want als ik sliep, was mijn adem wel goed, blijkbaar.
Het is een doodvermoeiende periode geweest, ik kende het wel al, van de jaren 80, ik had toen een kleine ADHDzoon, en toen hij 4 was, heb ik jaren vreselijk last van hyperventilatie gehad!
Gelukkig is het nu weer verleden tijd, en begint het steeds beter met me te gaan. Maar als je erin zit... kan je aardig in paniek raken! En het vertrouwen in je lijf en het leven kwijt raken.
Ik heb toen een hyperventilatie-cassette besteld via internet, werkt een beetje als een plastic zakje.
Ik zat eerder ook op yoga, dat is erg lekker en ontspannend!
Mijn hielp het om achter de pc te gaan zitten... dan ging mijn adem rustiger worden... dus als ik mezelf afleidde, werkte het het beste. Als ik probeerde mijn adem onder controle te krijgen, lukte het juist niet...
In het verhaal van Mariandel herken ik ook het op bed gaan liggen en je over te geven...dat deed ik bij mijn eerste hyperventilatieperiode... dan zei ik: als ik moet doodgaan, laat me dan maar gaan... armen wijd... en vanaf dat moment is het beter gegaan, toen begon de weg naar genezing weer.
Maar ik kan nu nog steeds bang zijn hoor, om dood te gaan. Zeker met die benauwdheid, dat is zo angstig.

Ik wens je veel sterkte en vertrouwen en genezing!

hartegroet
Vrije Vlinder
Veel sterkte

Registered: 10-08-2011 | Posts: 9 | Loc: gelderland
#123392 - 27-08-2011 16:35 Re: Chronische hyperventilatie [Re: MoonFlowertje]
Serenity Online   content
Merudiaan en medemens
Origineel bericht van: nl.wikipedia.org-> Paniekaanval
Een paniekaanval is een uiting van intense angst die meestal plotseling begint en niet erg lang duurt (doorgaans enkele minuten tot een half uur). De symptomen zijn onder andere beven, sterk zweten, pijn in de borst, hartkloppingen, duizeligheid, misselijkheid, een tintelend gevoel (meestal in handen of benen), benauwdheid en hyperventilatie. Verder treden mogelijk sterke vecht- of vluchtreacties en depersonalisatie op. Een paniekaanval gaat vaak gepaard met de angst om flauw te vallen of dood te gaan.

Meestal treden paniekaanvallen op bij confrontatie met gevaarlijke situaties (ongelukken, rampen, roofdieren etc.), maar ze kunnen ook optreden in sociale situaties waarbij veel stress optreedt. Ook kan de oorzaak lichamelijk zijn (hypoglykemie of drugsgebruik kunnen bijvoorbeeld paniekachtige verschijnselen veroorzaken). Verder kan er sprake zijn van een psychische aandoening. Zo kunnen paniekverschijnselen optreden bij angststoornissen als fobieën of OCS. Bij een aanval kan het effect zichzelf versterken: hoe erger de paniek, hoe meer de persoon overtuigd raakt van de ernst van de situatie, waardoor de paniek nog groter wordt. Wanneer de lijder de oorzaak van de paniek niet kent, kan hij dit uitleggen als een somatisch probleem, wat ook de angst kan versterken.

Als er vaak paniekaanvallen optreden, kan er sprake zijn van een paniekstoornis, mogelijk gepaard met een vorm van agorafobie.

Voor de omgeving en de persoon zelf is het niet altijd duidelijk waardoor een paniekaanval ontstaat. Bij paniekstoornis en bepaalde fobieën is de stressfactor bijvoorbeeld zo persoonlijk dat de omgeving niet begrijpt waarom een aanval ontstaat en even plotseling weer verdwijnt.

Paniek treedt niet alleen op bij individuen, maar kan ook voorkomen bij massahysterie, bijvoorbeeld na een ramp.

Ik heb dit ook incl. hyperventilatie het lijkt wel alsof ik dood ga dan!
Ik denk ook niet dat je me dan opdat moment moet aanvallen, ik zal weg lopen of andere om hulp vragen maar waneer k mezelf niet meer onder controle hebt dan uhm, breekt de hel los en het beest komt verwoesting en pijn brengen.
Maar aan de andere kant weet ik intussen dat ik mezelf wel meer en meer ondercontrole hebt dus kán ik mezelf wellicht in bedwang houden ... da's wel mooi! ^^

Maar ik ben wél bang voor mijn eigen verwoestende kunnen, ik bedenk dat een vechtsport wellicht de oplossing kán zijn voor mij in mijn geval.

Registered: 09-09-2010 | Posts: 3603
#123393 - 27-08-2011 16:41 Re: Chronische hyperventilatie [Re: MoonFlowertje]
Tatora Offline
Frequente bezoeker
herken bijna alles hierin...hmm eigenlijk alles!..
pfff...
HSP zijn ook hey..
allles wordt intenser ervaren ;...
ik kruip dan weg in "mijn holletje"..

Registered: 16-08-2007 | Posts: 313 | Loc: vlaams brabant..belgie
#123394 - 27-08-2011 16:59 Re: Chronische hyperventilatie [Re: MoonFlowertje]
Merudiaan en medemens
Ik zweef, een klein stukje boven mezelf uit alsof mijn geest/ziel/astraallichaam alvast ervan tussen gaat ! ^^

Ja best heftig soms, ik denk dan aan mijn voorhoofd met in de gedachten een lotus bloem of waterlelie en die maak ik even wit-paars of indigo kleur en in vestig mezelf erin zoals die elfjes in de Efteling van de Indische waterlelies! ^^

Nou als ik daarmee klaar bent om dat dan te visualiseren dan ben ik inmiddels weer terug op de plek waar ik sta en hoop ik dan aanwezig te zijn in het hier en nu, want dat doet wonderen! ^^

Ja ik weet wel dat het een afleidingsmanrouve is voor mezelf maar anders verblijf ik in paniek en zweef ik zo erg dat alles een droom lijkt.
Het is één manier om te aarde voor mij door juist dichtbij mezelf te blijven, in mijn geval mijn voorhoofd en de bloem s als een omhulsel voor mij de blaadjes beschermen mij en ik kan me terug trekken in het hart van de bloem omgeven van water wat mij kalmeert.
Best mooi als ik mezelf terug leest hihi lol.

#123397 - 27-08-2011 18:15 Re: Chronische hyperventilatie [Re: MoonFlowertje]
Tatora Offline
Frequente bezoeker
zingen helpt mij vaak..en de natuur in gaan..dansen..of gewoon samen zijn met echte lieve mensen..

#123403 - 27-08-2011 18:37 Re: Chronische hyperventilatie [Re: MoonFlowertje]
Merudiaan en medemens
jaaaaa zingen en grappige deuntjes doe ik al automatisch en inderdaad dat helpt want daar word word je zo lekker vrolijk van!
Wat leuk dat mensen dat ook hebben en ook nog eens bewust!
Binnenpretjes heb ik ook heel vaak! Misschien zegt mijn gids wel wat grappigs althand zo lijkt dat bij mij soms over te komen.

#123410 - 27-08-2011 19:15 Re: Chronische hyperventilatie [Re: Serenity]
Tatora Offline
Frequente bezoeker
Origineel bericht van: ~ Miri ~
jaaaaa zingen en grappige deuntjes doe ik al automatisch en inderdaad dat helpt want daar word word je zo lekker vrolijk van!
Wat leuk dat mensen dat ook hebben en ook nog eens bewust!
Binnenpretjes heb ik ook heel vaak! Misschien zegt mijn gids wel wat grappigs althand zo lijkt dat bij mij soms over te komen.

grinjaaa..heb ik ook!..
regelmatig juist voordat ik in slaap val.dat ik beelden zie van het een en ander,waarbij ik ofwel in lachen uitbarst,of er plots een giechel naar boven komt borrelen ,hihhihi..zalig!..
ik schrik soms van mezelf wakker..omdat ik dan giechel!..
en zingen oe ik in alle omstandigheden;ja is een soort van healing,en tegelijk ook fijn,En het brengt me vrij direct weer terug in mijn hartje..
wat een zegen hey!

#123413 - 27-08-2011 19:19 Re: Chronische hyperventilatie [Re: MoonFlowertje]
Merudiaan en medemens
Jaaaa idd maar een zeer zeker zalige zegen!! ^^
Als ik ontspannen op de fiets zit schieten er ook vaak grappige dingen in mijn hoofd...met reizen ook trouwens... HEERLIJK!!

#123425 - 27-08-2011 20:31 Re: Chronische hyperventilatie [Re: MoonFlowertje]
MoonFlowertje Online   content

Merudiaan
zingen is inderdaad goed voor mensen die Chronische hyperventilatie (chv) hebben.... omdat je dan niet zo vaak adem hoeft te halen...
en als je wat minder ademt...
en ook omdat je juist heel goed uitademd! <--- dat is het aller belangrijkste voor iemand met chv!
ik loop in huis altijd met koptelefoontje (oordopjes) schoon te maken en mee te zingen... is niet alleen goed voor chv, maar ook voor je gevoel! als je lekker kan zingen de hele dag, dan laad ik mezelf helemaal op....
als ik een tijdje stil ben, of er is iemand thuis... (ik zing niet graag, zo uitbundig, als mijn vriend thuis is) want ik weet hoe het kan klinken, als je jezelf niet hoort! maar toch heel hard meezingt...
soms zing ik ook met mijn mp3 spelertje (koptelefoontje op) mee op de fiets, als ik dan wel eens wordt ingehaald, dan schaam ik me dood shocked
groetjes moonflowertje

trouwens mijn chv gaat steeds verder bergafwaards smirk
ik zit nu telkens mijn adem in te houden, merk ik! en prikhanden, black outs bij het opstaan, en een conditie van 0

de gesprekken bij de psycholoog helpen niet, en de logopedist moet ik van de week maar ff bellen, omdat het niet echt mooi samen gaat, zoals afgesproken smirk

toch is het zo, dat ik nu ik weet dat het chv is, ik me iets minder druk maak om mijn gezondheid, omdat het totaal niet schadelijk zou zijn! ... chronische hyperventilatie?

groetjes moonflowertje
...En bereikt het onmogelijke.

Registered: 21-02-2011 | Posts: 2098 | Loc: Tiel,Betuwe
#126938 - 19-12-2011 02:58 Re: Chronische hyperventilatie [Re: MoonFlowertje]
MoonFlowertje Online   content

Merudiaan
Het zijn wel irritante klachten allemaal, hoor!
Vooral nu het ietsjes kouder begint te worden en een hoop regen, lijken de klachten wel 2 x zo erg!
Naja het prikkelen in mijn handen dan...

Ik moet dus de hele tijd in beging zijn ( afleiding)
anders word ik niet goed van de pijn!

en de psycholoog samen met logopedie is geen suc6, helaas

groetjes moonflowertje wink
...En bereikt het onmogelijke.

Registered: 21-02-2011 | Posts: 2098 | Loc: Tiel,Betuwe
Page 3 of 3 < 1 2 3