Hoi, ik las dit interessante topic, ik zocht wat informatie ook, en ik had al wat info ooit eerder tot me genomen:
De baan van de maan om de aarde is niet precies cirkelvormig.
Daardoor draait de maan niet altijd even snel om de aarde. Als de afstand tot de aarde het kleinst is, is de snelheid waarmee de maan om de aarde draait het grootst. Natuurlijk zal de de snelheid het kleinst zijn als de afstand tot de aarde het grootst is. Gemiddeld draait de maan met een snelheid van 3,68 kilometer per seconde om de aarde.
Dat de aarde een beetje een ei is ipv geheel rond komt omdat de aarde ronddraait.
Waar de aarde het snelst draait, de evenaar, daar wordt de aarde min of meer iets door die snelheid uitgerekt, de snelheid op de evenaar is 1660 km per uur.
Zoals je wel eens hebt gelezen over de maya's hadden de maya's veel meer kalenders, en wat ze noemen de poolshift is iets wat misschien ineens een stuk kan verschuiven, maar volgens berekeningen van de kalender van de maya's die gebasseerd is op de poolshift verschuift de aardas met 1 graad per 72 jaar.
dus als de polen helemaal rond zijn, dus 360 graden, dan is dat 72 X 360 = 25920 jaar.
Dus de Maya kalender waar men het over heeft die dan 26000 jaar duurde, duurt eigenlijk 25920 jaar.
Dus langzaam verschuiven de polen, dat kan betekenen dat het gebied waar wij nu wonen over 3240 jaar evenaar is, of misschien poolgebied, al naar gelang welke kant wij in die poolshift draaien.
Ook hoorde ik vorig jaar ten tijde van de tsunami dat tijdens die tsunami de afstand van de maan en de aarde iets kleiner was geworden.
Ook heb je te maken met gezichtsbedrog soms.
als de maan aan de horizon staat en je ziet de maan vlak bij voorwerpen waar je de grootte van inschat lijkt de maan voor ons gezichtsveld groter dan wanneer de maan veel hoger aan de hemel staat en je geen objecten vlak bij de maan ziet.
Dus er zijn dan tal van zaken die mee kunnen spelen.
Groetjes